Tanácsok esszé íráshoz
I. Erre figyelj, mielőtt írni kezdenél!
1. Válassz jól feladatot!
- A feladatválasztásnak meg kell felelnie az érettségi előírásainak!
„Kidolgozandó: egy, az egyetemes történelemre vonatkozó rövid feladat, egy, a magyar történelemre vonatkozó hosszú feladat. A rövid egyetemes és a hosszú magyar feladat más korszakra – az egyik az 1849-ig tartó, a másik az 1849 utáni korszakra – vonatkozzon! (A táblázatban a korszakokat kettős vonal választja el.)”
- Azokat a témákat válaszd, amelyek a legszimpatikusabbak.
- Alaposan tanulmányozd a forrásokat! Vedd figyelembe, hogy segítik-e a jobb kidolgozást. (A választás előtt elegendő gyorsan átolvasni őket.)
2. Mire következtethetünk a feladat megfogalmazásából?
Nézzünk egy minta feladatot!
Pl.:- A feladat IV. Béla uralkodásához kapcsolódik. (rövid)
Mutassa be a forrás és ismeretei segítségével IV. Béla tatárjárást követő intézkedéseit!
Olvasd el a feladat első mondatát, amelyet nevezzünk most a feladat főcímének! (A fenti példa szerint: A feladat IV. Béla uralkodásához kapcsolódik.) Ebből tudni fogod, milyen korszakba, témakörbe tartozik a feladat, melyik korszakkal és területtel kell foglalkoznod, ha ezt az esszét választod.
A feladat szövege többnyire pontosan meghatározza, mit kell csinálnod. A feladat mindig utasítással kezdődik: pl.: „Mutassa be!”, „Elemezze!”, „Ismertesse!”, „Hasonlítsa össze!”
(A fenti példa szerint: Mutassa be a forrás és ismeretei segítségével IV. Béla tatárjárást követő intézkedéseit!)
Nem mindegy, hogy be kell mutatni valamit, vagy összehasonlítani valamivel!
Ha biztos akarsz lenni a dolgodban, legjobb, ha kiírod a piszkozati lapra a feladat kulcsszavait és azokat a kifejezéseket, amelyek konkrétabban mutatják, hogyan és miről kell írnod az esszében!
Ha a feladat végén felszólítást találsz arra, hogy „Használja a középiskolai
történelmi atlaszt!”, akkor használnod is kell!
Ebben az esetben az egyik (vagy több) forrás az atlaszban található, és arra utalnod is kell.
Természetesen minden feladathoz használhatod a történelmi atlaszt!
3. A források használata
- Olvasd el a forrásszövegeket! (A rövid esszéhez 1, a hosszúhoz 3 forrás társul.)
- Az idézet végén található forrásmegjelölés rendszerint további információkat tartalmaz a szövegről, eredetéről, szerzőjéről, a korszakról.
- Írd ki a forrásból a témához kapcsolódó információkat majd fogalmazd bele őket a válaszodba!
Figyelem: NEM a forrás „elmesélését”, átfogalmazását kell elvégezned!
4. Esszétípusok:
a) Kronologikus felépítésű esszé:
- Ebben az esetben a feladat viszonylag egyszerű, az időrend adja az esszé logikai rendjét.
Például: ha Hunyadi János törökellenes hadjáratait kell bemutatnia, akkor célszerű, ha kronologikusan (időrendben) haladsz.
- Az időrend pontos rekonstruálásában segítségedre lehet a középiskolai történelmi atlasz is.
b) Tematikus felépítésű esszé:
- Az ilyen típusú feladat valamilyen problémát helyez a középpontba.
Például: ha arra kíváncsi a feladatkészítő, hogy milyen hatalmi és anyagi eszközöket tudott mozgósítani Hunyadi János a török elleni harcaiban és mely személyes tulajdonságok segítették ebben, akkor a feladatban megfogalmazott problémák mindegyikét számba kell venned. Utalhatsz arra, hogy Hunyadi katonai és politikai tapasztalatait fiatal korában szerezte, hatalmi szempontból a csúcsra kormányzóvá választásakor került, de „ugrálni” fogsz az időben,hiszen előbb az egyik témát (hatalmi helyzet), majd a másikat (anyagi lehetőségei, birtokai), végül a harmadikat (hadvezéri és politikai tehetsége) kell elemezned.
c) Összehasonlító esszé:
- Ha két vagy több tényező összehasonlító bemutatását kell elvégezned, akkor nem elég bemutatnod az egyiket, majd a másikat, hanem alapos összehasonlításra van szükség a megadott szempontok alapján.
Például: ha Hunyadi János támadó és védekező harcait kell összehasonlítani, akkor fontos szempont lehet a magyar és a török hadsereg szerkezetének, létszámának az összevetése, vagy a két hatalom anyagi hátterének (pl. bevételeinek) az összehasonlítása. Szerepelhetnek földrajzi, topográfiai nézőpontok is (pl. távolságok, terepviszonyok, geopolitikai adottságok).
- A három esszétípus közül a kronologikus a legegyszerűbben megoldható, az összehasonlító a legnehezebb.
5. Egy fontos segítség: a történelmi atlasz
- A történelmi atlasz térképeiről rengeteg információt leolvashatsz (pl.: országok, birodalmak neve, területének változásai, városok elhelyezkedése, hadjáratok, kereskedelmi kapcsolatok, csaták helyszíne, kimenetele, békekötések helye, időpontja stb.). Emellett az atlasz az időbeni tájékozódást is segítheti.
- Ahhoz, hogy a vizsgán jól el tudj igazodni, nézd át a felkészülés során az atlasz oldalait és a kronológiát!
- Használd jól az atlaszt!
A tájékozódáshoz használhatod az atlasz tartalomjegyzékét és névmutatóját is. Ezeken keresztül könnyen rákereshetsz a részletekre (pl. helynevekre).
II. Az esszéírás lépései:
1. Értsd meg a feladatot!
- Figyelj a feladat kulcs szavaira, amelyek elárulják, hogy mely témákat kell előtérbe állítani és mi a teendő a megadott témákkal (pl. mutassa be, hasonlítsa össze, jellemezze).
- A feladat megfogalmazása sugallja, hogy miről írj mindenképpen, s felveti azokat a tényezőket, amelyekkel foglalkoznod kell.
2. Tervezd meg az esszéd vázlatírással!
- A világos vázlat a jó esszé kulcsa. A vázlat elkészítéséhez az alábbiak szükségesek:
(A sorrend elkészítése előtt döntsd el, hogy időrendben vagy tematikusan haladsz-e, vagy összehasonlító elemzést készítesz!)
- Fogalmazz meg rövid bevezetést és befejezést.
3. A jó esszé feltételei:
- Minden mondattal a kérdésre válaszolj!
- A megállapítások helyett érvelj!
- Szerkeszd meg a szöveget:
(A bevezetést és a befejezést akkor lehet jól megírni, ha készen van a középső rész!)
4. A jó esszé stílusa:
- A jól megfogalmazott esszé értekező stílusú, ismeretterjesztő.
- Érvelj!
- Fogalmazz világosan, tömören!
- Ügyelj arra, hogy:
III. Írd meg az esszét!
- Az esszé megírásakor célszerű a piszkozati lapon dolgoznod.
- Keresd meg a kulcsszavakat a feladatban! Húzd alá vagy írd ki azokat!
- Ezután gyűjtsd össze és rendszerezd a témához tartozó anyagot!
- Támaszkodj a történelmi atlaszra is! Gyűjtsd össze a térképlapokon található információkat, írd le azokat vázlatosan a piszkozati lapra!
- Gyűjts információkat a forrásokból!
Írásodban a forrásokra (ez lehet az atlasz is) többféleképpen hivatkozhatsz. Utalhatsz a forrás szerzőjére (pl. „ahogy azt Teleki Pál kifejti…” vagy „amint azt a 1844. évi II. tc. írja…”); megszámozhatja a forrásokat, és a szám segítségével hivatkozhat rájuk (pl. „ahogy a 3. számú forrásban olvasható…”), stb.
Most már hozzákezdhetsz az esszévázlat kidolgozásához!
Az esszé megírása után feltétlenül ellenőrizd a megoldást!
- Az ellenőrzés lépései a következők lehetnek:
- Ha hibát, hiányosságot találsz, javítsd ki a szövegben az alábbiak szerint:
- A piszkozati lapra írd fel a neved és az osztályt.
- Beadás előtt átlósan húzd át a piszkozati lap mindkét oldalát és tedd bele a borítékba a dolgozat mellé.
- A dolgozat első oldalán jelöld számmal, hogy hány piszkozati vagy tisztázati lapot mellékeltél!
- Ha rossz megoldást írtál a feladatlapba, akkor húzd át átlósan és külön lapra írd meg a helyes választ. Erre a tisztázati lapra is írd rá a neved és mellékeld a dolgozathoz!
- Csak 1 rövid és 1 hosszú esszét kell megoldanod a választott X jelzés alapján, amit feltétlenül jelölj be a feladatválasztáskor!
Tanács: A beadás előtt olvasd el még egyszer a megírt esszéidet!